Дезінфекція медичного інструментарію

📌Дезінфекція медичного інструментарію – один із ключових аспектів санітарно-епідемічного режиму в закладах охорони здоров’я. Багато небезпечних збудників (віруси гепатиту, ВІЛ, туберкульозу, стафілокок, тощо) можуть передаватися через недостатньо оброблений інструментарій. Тому щоденне дотримання правил обробки багаторазових інструментів є обов’язковим. Це не лише запобігає зараженню пацієнтів, але й захищає медичний персонал від професійного інфікування під час роботи.

В Україні вимоги до знезараження та стерилізації медичних виробів у лікарнях визначені в наказі МОЗ України №552 «Про затвердження Державних санітарних норм та правил «Дезінфекція, передстерилізаційне очищення та стерилізація медичних виробів в закладах охорони здоров’я».

Виконання цих вимог є обов’язковим для всіх медичних закладів і спрямоване на профілактику інфекцій, пов’язаних з наданням медичної допомоги.

Основні етапи процесу обробки інструментів

Згідно санітарних норм та правил відокремлюють три послідовні етапи обробки багаторазового інструментарію: дезінфекцію, передстерилізаційне очищення та стерилізацію.

✔️Дезінфекції підлягають усі медичні вироби одразу після їх використання. Дезінфекція медичних виробів проводиться на робочому місці (приклад: операційний блок, маніпуляційний/процедурний кабінети, та інші лікувально-діагностичні приміщення) з використанням дезінфекційних засобів, які дозволені до застосування в Україні.

Дезінфекцію медичних виробів здійснюють фізичним, хімічним або комбінованими методами згідно з режимами, що забезпечують знищення вірусів, бактерій та грибів. Вибір методу дезінфекції залежить від особливостей медичного виробу і його призначення.

Після дезінфекції медичні вироби багаторазового призначення повинні бути відмиті від залишків дезінфекційних засобів.

✔️Передстерилізаційне очищення здійснюється після дезінфекції як окремий процес або в поєднанні з дезінфекцією у разі відсутності забруднення біологічними рідинами та кров’ю за наявності у мийному засобі дезінфекційних властивостей. Очищення проводять у стерилізаційному відділенні (ЦСВ) закладу. У разі відсутності такого відділення та при використанні обмеженої кількості медичних виробів допускається проведення передстрилізаційного очищення в спеціально виділених для цього приміщеннях за умови дотримання відповідних вимог.

Якість передстерилізаційного очищення оцінюють шляхом постановки азопірамової проби на наявність залишку крові та фенолфталеїнової проби на наявність залишку лужних компонентів мийних засобів.

✔️Стерилізація – заключний етап обробки, метою якого є повне знищення всіх мікроорганізмів, включно зі споровими формами. Стерилізацію проводять лише після якісно виконаних перших двох етапів, оскільки залишки бруду чи дезрозчинів можуть знизити ефективність стерилізації.

Стерилізацію медичних виробів здійснюють фізичним (паровим, повітряним) і хімічним (розчинами хімічних засобів, газовим, плазмовим) методами, використовуючи для цього відповідні стерилізаційні засоби та типи обладнання. Вибір методу та засобів стерилізації залежить від особливостей медичних виробів, які стерилізуються відповідно до інструкції з експлуатації. Простерилізовані інструменти вважаються абсолютно безпечними для використання.

 Умови зберігання стерильного інструменту

ℹ️Правильно оброблений стерильний інструментарій необхідно зберігати у відповідних умовах, щоб зберегти його чистоту до моменту використання. Основні вимоги щодо зберігання чистого медичного інструменту.

  1. Стерильна упаковка або контейнер. Після стерилізації інструменти повинні залишатися в стерильних умовах. Для цього їх упаковують у спеціальні крафт-пакети, стерилізаційні коробки (бікси) або контейнери. Медичний інструментарій у нерозпакованому стерильному біксі без фільтра можна зберігати до 3 діб, а в біксі з бактерицидним фільтром – до 20 діб . Упаковані в паперові або комбіновані матеріали інструменти зазвичай зберігають стерильними до 20 діб. Важливо перевіряти цілісність упаковки перед використанням: якщо пакет пошкоджений або мокрий, стерильність втрачається.
  2. Чисте, сухе та захищене місце. Простерилізовані вироби слід зберігати у спеціально відведених шафах чи на полицях, які попередньо продезінфіковані та закриті від пилу. Температура у місці зберігання має бути близько 20–25°C, вологість низькою.
  3. Маркування та облік. На упаковці або контейнері з простерилізованим інструментом зазначають дату стерилізації та граничний термін використання (відповідно до виду упаковки та чинних норм). Такий облік допомагає вчасно використовувати стерильний інструмент і регулярно проводити повторну стерилізацію після закінчення термінів зберігання.
  4. Відокремлення від нестерильного. Чистий інструментарій повинен зберігатися окремо від необробленого. У стерилізаційних відділеннях передбачені “чиста зона” для зберігання стерильних виробів і “брудна зона” для використаних. Це унеможливлює випадковий контакт і повторне забруднення.

✅Дотримання всіх наведених вимог і етапів обробки інструментарію, від очищення до правильного зберігання – є запорукою безпеки пацієнтів та медиків. Суворий контроль за процедурами дезінфекції та стерилізації дозволяє мінімізувати ризик інфекційних ускладнень і забезпечує довіру до роботи медичного закладу.

Знайти