Реагування на небезпеки у сфері санітарного та епідемічного благополуччя на території Донецької області
16 січня 2025
Готовність та реагування на надзвичайні інциденти, ситуації не є новим завданням для наших фахівців. Але в системі громадського здоров’я постійно виникають нові виклики, які демонструють необхідність підвищення рівня готовності до кваліфікованого реагування. Так пандемія COVID-19 продемонструвала складнощі реагування на надзвичайні ситуації як в нашої, так і у всіх країнах світу.
Водночас у громадському здоров’ї постійно виникають нові виклики: спалахи інфекційних хвороб, що виникають природньо або можуть спричиняться навмисно, серйозні транскордонні загрози для здоров‘я, небезпеки природного, соціального, техногенного характеру (повені, землетруси, розлиття хімічних речовин, аварії на об’єктах критичної інфраструктури, екстремальні погодні умови тощо).
На ситуацію у сфері громадського здоров’я України сильно вплинули військові дії, які в найбільш гострої фазі відбуваються саме на території Донецької області. Сфера громадського здоров’я нашого регіону в умовах особливого періоду найчастіше стикається з комбінованими та комплексними загрозами, необхідністю швидкого реагування на небезпеки, надзвичайні ситуації. Під час особливого періоду є велика загроза небезпек воєнного характеру, зокрема ядерного тероризму, використання як проти військових, так і громадянського населення хімічної зброї, а також виникнення таких надзвичайних ситуацій, масштаб, час або непередбачуваність яких може нести ризик перевищення звичайних спроможностей реагування.
Значно постраждала система водозабезпечення регіону, оскільки тривають запеклі бої, внаслідок яких зазнають пошкодження, руйнування зокрема і об’єкти критичної інфраструктури, що ускладнює умови життєдіяльності населення, гуманітарну ситуацію, що негативно впливає на санітарно-епідемічну ситуацію регіону в цілому. Тому робота з готовності та реагування на небезпеки, надзвичайні ситуації та їх ризики, зокрема у сфері забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення, набирає особливого значення.
☝️Під час зустрічі з питань надзвичайних ситуацій у сфері охорони здоров’я представників Міністерства охорони здоров’я та Центру громадського здоров’я з керівниками та фахівцями Всесвітньої організації охорони здоров’я у Женеві у грудні 2023 року, заступник міністра охорони здоров’я, головний державний санітарний лікар України Ігор Кузін зазначив, що ефективна система реагування на надзвичайні ситуації та загрози, яка включає стандартизовані підходи, алгоритми дій та заснована на кращих міжнародних стандартах, дозволяє зберегти здоров’я та мінімізувати ризики для життя тисяч людей.
Готовність до реагування на надзвичайні ситуації ДУ «ДОНЕЦЬКИЙ ОЦКПХ МОЗ» – це програма довгострокових заходів, метою яких є зміцнення загальної спроможності та потенціалу установи та підпорядкованих сил і засобів задля ефективного управління всіма видами надзвичайних ситуацій у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
ДУ «ДОНЕЦЬКИЙ ОЦКПХ МОЗ» виконання завдань щодо готовності та реагування на небезпеки, надзвичайні ситуації реалізує в якості частини єдиної державної системи цивільного захисту, а саме підсистеми забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення. Функціональна підсистема була сформована МОЗ України на виконання Положення про єдину державну систему цивільного захисту, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 9 січня 2014 р. № 11. ЦКПХ входять до складу підсистеми на регіональному рівні разом зі структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних державних адміністрацій. Підстава створення МОЗ України функціональної підсистеми, учасниками якої є наша установа – це Положення про функціональну підсистему забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення єдиної державної системи цивільного захисту, яке затверджено наказом Міністерства охорони здоров’я України від 06.12.2022 року № 2213 (із змінами та доповненнями, внесеними наказом Міністерства охорони здоров’я України від 20 грудня 2022 року № 2293, зареєстрованого в Міністерстві Юстиції України 14 грудня 2022 року за № 1601/38937.
На рівні ДУ «ДОНЕЦЬКИЙ ОЦКПХ МОЗ» завдання установи в межах реалізації участі в функціональної підсистемі забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення визначаються наказом генерального директора від 31.01.2023 № 27 «Про приведення функціональної підсистеми забезпечення санітарно-епідемічного благополуччя населення у готовність до виконання завдань за призначенням в особливий період», яким затверджено Положення про функціональну підсистему забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення Донецької області, яким визначені і завдання функціональної підсистеми забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення в Донецькій області
Завданнями функціональної підсистеми є:
1) здійснення заходів цивільного захисту на об’єктах функціональної підсистеми та у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення;
2) забезпечення готовності підпорядкованих сил і засобів до дій, спрямованих на запобігання виникненню та реагування на надзвичайні ситуації, здійснення заходів щодо запобігання виникненню надзвичайних ситуацій або небезпечних подій, що становлять загрозу санітарному та епідемічному благополуччю населення;
3) організація та проведення оцінки ризиків, моніторинг і прогнозування виникнення надзвичайних ситуацій та їх розвитку на об’єктах функціональної підсистеми, визначення ризиків виникнення надзвичайних ситуацій у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення;
4) своєчасне і достовірне інформування заінтересованих органів виконавчої влади про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій у сфері санітарно-епідеміологічного благополуччя населення, а також на об’єктах функціональної підсистеми;
5) проведення рятувальних та інших невідкладних робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій на об’єктах функціональної підсистеми, вжиття відповідних заходів реагування у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення;
6) забезпечення планування заходів цивільного захисту;
7) організація та проведення навчань (тренувань) з підготовки органів управління функціональної підсистеми та підпорядкованих їм сил цивільного захисту;
8) розроблення та здійснення заходів, спрямованих на забезпечення сталого функціонування в особливий період об’єктів функціональної підсистеми;
9) підготовка навчальних матеріалів, рекомендацій та навчання населення щодо поведінки та дій у разі виникнення надзвичайних ситуацій у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення; навчання населення щодо поведінки та дій у разі виникнення надзвичайної ситуації на об’єктах функціональної підсистеми;
10) здійснення заходів щодо організації укриття працівників об’єктів функціональної підсистеми у захисних спорудах цивільного захисту;
11) створення, раціональне збереження і використання резерву матеріальних ресурсів, необхідних для запобігання, реагування та ліквідації надзвичайних ситуацій незалежно від характеру походження, що та становлять загрозу санітарному та епідемічному благополуччю населення;
12) розроблення та забезпечення виконання галузевих програм і планів з питань цивільного захисту;
13) інші завдання, визначені законодавством у сфері забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Для реалізації завдань функціональної підсистемі забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення в Донецькій області, в ДУ «ДОНЕЦЬКИЙ ОЦКПХ МОЗ» створений ОЦРНС – Оперативний центр реагування на надзвичайні ситуації та підпорядковані йому групи оперативного реагування (спостереження і контролю), які виконують функції на територіях моніторингу відокремлених територіальних підрозділів установи (радіаційного спостереження і дозиметричного контролю, хімічного спостереження і контролю, епідеміологічного спостереження і контролю, дезінфекційні бригади).
Нашими сумісними зусиллями- як керівництва ДУ «ДОНЕЦЬКИЙ ОЦКПХ МОЗ» і керівників структурних підрозділів, так і завідувачами філій – вже багато зроблено для здатності виконання завдань функціональної підсистемі забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення в Донецькій області, кваліфікованого реагування на виклики сьогодення. Важливим елементом готовності реагування ДУ «ДОНЕЦЬКИЙ ОЦКПХ МОЗ» на небезпеки, надзвичайні ситуації є система раннього попередження – швидке виявлення сигналів, які можуть вказувати на потенційно гострі події у сфері забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення, своєчасність їх верифікації та визначення необхідності реагування, за рахунок чого досягається зниження ризиків для громадського здоров’я, санітарно-епідемічного благополуччя населення, оперативна локалізація та ліквідація інцидентів та зменшення їх наслідків, а також міжсекторальна взаємодія та своєчасне оповіщення, інформування.
☝️Виклики щодо реагування на небезпеки виникали для фахівців ДУ «ДОНЕЦЬКИЙ ОЦКПХ МОЗ» протягом особливого періоду неодноразово. Протягом минулого часу особливого періоду фахівці ДУ «ДОНЕЦЬКИЙ ОЦКПХ МОЗ» прийняли участь під час реагування на наступні небезпечні інциденти: підтоплення територій, пошкодження об’єктів хімічної інфраструктури, нафта у воді водойми, припинення подачі централізованої питної води. Досвід узагальнюється, використовується для подальшого удосконалення заходів реагування у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.