Всесвітній день розповсюдження інформації про проблему аутизму
2 квітня 2025
ℹ️Термін «аутизм» походить від грецького й означає «бути дуже орієнтованим на себе». Погляд на історію захворювання показує, що швейцарський психіатр Ойген Бойлер ввів цей термін у 1911 році. Він розумів це як відхід у власний психологічний світ – симптом, який він спостерігав у людей із шизофренією.
Аутичні розлади відзначаються поширеними порушеннями розвитку, які починаються вже в дитинстві та зосереджені на проблемах стосунків і спілкування. Діагностувати аутизм досить складно, тому що причини захворювання на сьогодні до кінця не вивчені.
Дитячий аутизм і синдром Аспергера
Хворий типово уникає спілкування: усяке порушення повсякденного розпорядку й стереотипів виявляється йому трагедією; проте інтелект аутиста понижений далеко не завжди, часто виявляються так звані «острівці знання» – області, в яких здібності хворого досягають нормального або навіть геніального рівня.
Аутизм має генетичне походження, хоча насправді, досі ще не має однозначних наукових даних, які могли б пояснити походження аутизму. Даний розлад діагностується здебільшого у віці 2–3 років. Здебільшого, аутизм це порушення комунікативних функцій дитини, її контактів з оточуючими людьми. До проявів аутизму належать: затримка в розвитку мовлення, порушення тону і ритму мовлення, а в тяжких випадках і відсутність мовлення взагалі. Діти з таким синдромом переважно не жестикулюють. Ви рідко побачите, що вони дивляться вам в очі, чи проявляють інтерес до людей і навколишнього середовища. Такі дітки рідко впізнають своє відображення у дзеркалі, рідко озиваються, коли їх кличуть на ім’я. Інтелект в аутиста збережений. Діти з такою особливістю нерідко надзвичайно обдаровані та мають особливі здібності, саме тому вони потребують пильної уваги батьків і спеціалістів на ранніх стадіях розвитку. Вберегти ті особливості розуму, що притаманні таким дітям, дуже складно.
Як діагностується аутизм
Симптоми діляться на три категорії.
1️⃣Соціальні взаємодії та відносини. Дитина уникає зорового контакту, складно розуміє почуття інших людей, наприклад, біль або смуток.
2️⃣Вербальна та невербальна комунікація. Дитина не розмовляє або без кінця вимовляє одну і ту ж фразу.
3️⃣Обмежені інтереси. Маленькі діти часто грають з однією частиною іграшки, а не з іграшкою цілком. Старші діти або дорослі можуть пристрасно цікавитися однієї вузькою темою, наприклад, колекційними картками.
Завдяки специфіці захворювання, успішна реабілітація таких дітей можлива лише з залученням їх у суспільне життя, через надання можливості відвідування садочків та шкіл.
☝️Відповідно до світової статистики, останні десять років один відсоток усіх малюків народжується з синдромом аутизму. На жаль, поширення аутизму в Україні триває і набуває небачених темпів. Лише приділивши цьому питанню достатньо уваги, і залучивши всі можливі ресурси – ми матимемо шанс допомогти дітям-аутистам жити нормальним і повноцінним життям!
Причини розладів спектра аутизму
Причини розладів спектра аутизму лежать у будові та функціонуванні мозку. Оскільки цих причин може бути багато, тому і таким широким є спектр розладів, але всі вони сходяться до спільного кінцевого нейробіологічного субстрату – порушення функцій та взаємодії певних структур мозку, що відповідають за інтеграцію та синтез інформації, що надходить із різних сенсорних каналів, а також зон мозку, які відповідають за організацію поведінки загалом і соціальної зокрема. Сьогодні ми можемо з більшою чи меншою певністю сказати, що, ймовірно, основними тут є генетичні причини (полігенного характеру) разом із фактором органічного ураження центральної нервової системи (він може бути основним чи додатковим етіологічним фактором у меншій кількості випадків).
✔️Довший час помилково вважалося, начебто аутизм обумовлений психологічними факторами, як-от негативне ставлення до дитини з боку батьків. На сьогодні це припущення однозначно відкинено, і РСА визнані етіологічно виключно біологічними розладами. Симптоми аутизму обумовлені особливостями будови та функціонування головного мозку.
Діагностика спектра аутизму
Діагностика РСА вимагає компетентної команди фахівців – дитячого психіатра, психолога, логопеда, спеціального педагога. Завданням фахівців є у співпраці з батьками всебічно обстежити дитину, рівень її розвитку у різних сферах і лише тоді на основі встановлених діагностичних критеріїв та із застосуванням спеціальних діагностичних шкал та протоколів визначити остаточний діагноз дитини, а також можливі супутні розлади та проблеми.
Лікування та профілактика розладів спектра аутизму
👨⚕️Допомога дітям з розладами спектра аутизму – це довготривалий процес. Усвідомлення, що мозок дитини з РСА опрацьовує інформацію в особливий спосіб і саме цим зумовлюються труднощі її розуміння цього світу, зокрема людських стосунків, – звідси підходить властива особам з аутизмом «соціальна сліпота». Загальна ідея допомоги полягає у тому, що необхідно допомогти дитині розуміти світ, «подати» інформацію у такий спосіб, щоб вона навчилася розуміти, як у цьому світі жити, як з ним взаємодіяти – і зрештою розвиватися, реалізовувати в ньому свій потенціал, будувати стосунки. Це і є завданням різноманітних педагогічних, логопедичних, психологічних методик та втручань, спрямованих на те, щоб учити дитину розуміти світ, спілкуватися, залучати дитину.
❗Наразі не існує встановлених методів профілактики аутизму, оскільки його точні причини ще не повністю зрозумілі. Проте, існують певні рекомендації, які можуть сприяти загальному здоров’ю дитини та розвитку, особливо під час вагітності та в ранньому дитинстві: Здоровий спосіб життя під час вагітності.