Як переконати пацієнта вакцинуватися. Поради для медичних працівників
31 серпня 2025
ℹ️В умовах воєнного стану значно зростає ризик захворіти на інфекційні хвороби. Часто люди більше довіряють думці близьких та рідних, черпають суперечливу інформацію щодо вакцинації з неперевірених джерел, тому в них формується хибна думка щодо проведення щеплень. Деякі люди відмовляються від вакцинації через релігійні переконання, недостатню обізнаність щодо безпечності та ефективності вакцин, побоюються побічних ефектів, мають страх перед голкою тощо.
💉Попри безліч міфів і суперечок навколо щеплень, вакцинація є найнадійнішим та ефективним захистом від небезпечних інфекцій, які важко лікуються, мають високий ризик ускладнень та можуть призвести навіть до смерті. Сумнівів не має – вакцинація рятує життя!
Зробивши щеплення, ви захищаєте не лише себе, а також попереджаєте розповсюдження хвороб серед інших людей, які не можуть отримати щеплення з тих, чи інших причин (малий або навпаки похилий вік, хронічні захворювання, протипоказання тощо).
👩⚕️Медичні працівники відіграють ключову роль у підтримці довіри громадськості до щеплень. Тому впевненість медичного працівника, надані рекомендації та особистий приклад можуть вплинути на ставлення багатьох пацієнтів до вакцинації.
Ось декілька порад для медичних працівників, як спілкуватися щодо щеплень:
- активно слухайте, щоб зрозуміти переживання пацієнта. За необхідності поясніть перевагу щеплень. Дайте зрозуміти, що вакцинація – це безпечний і єдиний засіб захисту від хвороб, що мають високий ризик ускладнень і є дуже небезпечними;
- відомі та теоретичні ризики вакцинації порівняйте з відомими ризиками інфекції, якій можна запобігти за допомогою щеплення;
- попередьте про найбільш ймовірні побічні ефекти. Поясніть, що може з’явитися почервоніння і біль у місці ін’єкції, незначне підвищення температури тіла, ломота в тілі. Наголошуйте: всі вищевказані реакції є допустимими, не несуть небезпеки для здоров’я людини та зазвичай минають протягом декількох днів. Але якщо такі симптоми триватимуть довше, слід звернутися за медичною допомогою. Наголосіть на можливості приймання жарознижувальних або знеболювальних засобів відповідно до національних рекомендацій;
- заохочуйте до запитань, зважайте на дезінформацію та надайте надійні джерела інформації (ресурси МОЗ, ЦГЗ, ВООЗ);
- поважайте інформоване рішення пацієнта – не засуджуйте та не конфліктуйте;
- уникайте професійного сленгу, використовуйте слова і терміни, що зрозумілі пацієнту;
- історії, особливо особисті, можуть буди сильними та переконливими. Висловіть власне переконання, що вакцина важлива для запобігання хворобам та їхнім ускладненням;
- поясніть процес, в яке місце буде введено вакцину. Попередьте, що людина відчує легкий укол. Після процедури запропонуйте залишитися пацієнту на 30 хвилин в медичному закладі, щоб переконатися у відсутності алергічних реакцій;
- розкажіть про подальші дії пацієнта, якщо йому необхідно отримати наступне щеплення. Порадьте записатися на один із відповідних днів для отримання наступної дози вакцинації.
✅Перш за все потрібно вибудувати довіру між пацієнтом та медичним працівником. Пам’ятати, що перед вами знаходиться людина, котра хоче порозуміння та потребує допомоги. А медичний працівник повинен невтомно повторювати, що ризик серйозних побічних ефектів незначний у порівнянні з ризиком самої хвороби.
Вакцинуйтеся та будьте здорові!