Онлайн-уроки як простір для діалогу: що думають підлітки про алкоголь
8 травня 2025У 2025 році в закладах загальної середньої освіти Донецької області триває реалізація просвітницької ініціативи — онлайн-уроків з профілактики вживання алкогольних напоїв серед підлітків. Ця серія заходів, що стартувала ще у 2024 році, довела свою ефективність і викликала значний інтерес як у здобувачів освіти, так і у батьків та педагогів.
Упродовж січня-квітня 2025 року заняття пройшли у 87 навчальних закладах області. У них взяли участь 5035 учнів 8-11 класів, 423 педагоги та 285 батьків. Загалом було залучено 375 класів.
Фахівці філій ДУ «Донецький ОЦКПХ МОЗ України» розповідали підліткам про наслідки вживання алкоголю, фізіологічні зміни в організмі, соціальні ризики та важливість збереження здорового способу життя.
Ці уроки стали не лише джерелом важливої інформації, а й платформою для відвертого діалогу, де учні відкрито ділилися своїми думками, переживаннями й ідеями.

Під час онлайн-уроків:
🔹Підлітки ставили запитання, які їх турбують;
🔹Відверто висловлювали свої думки про причини вживання алкоголю серед однолітків;
🔹Обговорювали вплив середовища — друзів, соціальних мереж, сім’ї — на прийняття рішень.
“Ми зрозуміли, що дуже багато залежить від того, з ким ти спілкуєшся. Якщо у компанії нормально випити — складніше сказати «ні». Але тепер ми знаємо, що це можливо і навіть круто бути тим, хто не п’є”, — поділився учень 10 класу однієї зі шкіл.

🔔Пам’ятаймо: підлітки не просто слухають — вони аналізують, ставлять питання, діляться своїми думками. І саме в таких відкритих діалогах формується здорова нація.
Педагоги відзначають, що формат «запитання-відповідь» дозволяє учням відчути себе почутими:
“Це був не просто урок — це була розмова. Ми бачили, як у дітей з’являється розуміння, як формуються переконання. Вони самі доходили до правильних висновків”, — розповіла класна керівниця з м. Краматорськ.
📣Відгуки учасників:
“Заняття було дуже цікаве. Найбільше сподобалося, що можна було говорити відкрито. Це не було моралізування, а справжнє обговорення”, — учениця 11 класу.
“Цей формат корисний не лише учням, а й нам, педагогам. Ми краще розуміємо, як підтримати дітей у складних ситуаціях”, — вчитель біології з м. Слов’янськ.

Погляд зсередини: що кажуть самі підлітки
Особливо цінною частиною зустрічей стали роздуми учнів про справжні причини, через які підлітки вживають алкоголь. Їхні відповіді були щирими й глибокими:
🟥 Бажання здаватися “крутим” у компанії;
🟥 Вільний доступ до алкоголю вдома — коли дорослі залишають напої без контролю;
🟥 Сімейні проблеми, конфлікти, відсутність підтримки, які штовхають шукати “заспокоєння”;
🟥 Тиск з боку друзів чи знайомих — «всі п’ють, чому б і мені не спробувати?»


«Іноді підлітки п’ють просто, щоб здаватися впевненішими або не виділятися. Це не про бажання пити — це про страх бути іншим», — сказав один із учнів під час обговорення.
Такі зізнання стали основою для глибшого діалогу — як зупинити себе і як допомогти іншим. Учні ділилися ідеями, як можна підтримати друзів, які опинилися перед спокусою:
👉запропонувати разом піти у спортзал, гурток, на прогулянку;
👉бути поруч і не засуджувати, якщо хтось хоче змінитися;
👉чесно говорити, чому сам відмовився від алкоголю — без моралізування.
«Іноді просто треба, щоб хтось був поруч і не сміявся, коли ти кажеш “я не хочу пити”», — зазначив учень 10 класу.
Більшість учасників також одноголосно підтримали ідею розвитку тренду на фізичну активність: спортивні події, флешмоби, марафони, здорові челенджі — те, що справді може захопити молодь.
🔔 Ми бачимо, як свідомість росте. І це головне. Адже сьогоднішні діалоги формують завтрашніх дорослих. Здорових, впевнених, відповідальних.
Наша головна мета — створити безпечне освітнє середовище, де кожен підліток почуватиметься впевнено, має знання для прийняття свідомих рішень і розуміє цінність здоров’я.
🔔 Нагадаємо: кожен має силу сказати «ні» шкідливим звичкам і «так» — здоровому майбутньому!